Azmari

dinsdag 10 mei 2022

We hadden Azmari, vanwege hun aanstekelijke mix van afrobeat en psycho funk, al in 2020 geboekt. En eindelijk, 2 coronajaren later, stonden ze dan toch op ons Black Cat podium.

Hun basisbezetting aan instrumenten, zoals te horen op het album “Ekera” (2019), was ondertussen aanzienlijk uitgebreid, gevolg van een tiendaags festival in Istanboel!

Hun set startte al meteen met een intro op kalimba, een Afrikaanse duimpiano, waarover heen de kaval, een Turkse herdersfluit, een lyrische melodie blies.

Bij het nummer “Azalaï” werd de saz, een Turks snaarinstrument, boven gehaald. Doorgaans werden deze akoestische traditionele instrumenten gebruikt als een sfeerscheppende intro waarop de ritmesectie inviel en er dan op het steviger geluid van de saxen en synthesizer werd over geschakeld.

En steeds was er de stuwende groove van bassist Niels D’Haegeleer. Een ware percussieve revelatie was drummer Arthur Ancion zoals hij met schijnbaar speels gemak de complexe samengestelde ritmes aan mekaar mepte. Hoogtepunt van de set waren telkens weer de vinnige duels tussen Mattéo Bodet (tenor- en baritonsax) en Ambroos De Schepper (sopraan- en altsax).

Op zijn Clavia Nord synthesizer voorzag toetsenist Basile Bourtenbourg de band van de nodige akkoordenstructuren en  bizarre psychedelische klankjes. 

Azmari sloot dit vibrerend concert af met het hypnotische bisnummer “Geneve”. Onwaarschijnlijk mooi!


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *