Ewout Pierreux Rhodes Trio
dinsdag 9 mei 2023
De Fender Rhodes! Deze elektrische piano werd in de jaren 60 erg populair (Ray Charles, The Doors, The Beatles …) tot ze eind de jaren 70 werd ingehaald door de steeds veelzijdigere elektronische synthesizers. Maar dit vintage-instrument is nu aan een ware revival toe en Ewout Pierreux demonstreerde virtuoos met zijn trio de akoestische reden waarom.
Het repertoire was vooral een tribute aan door hem bewonderde jazzartiesten. Hij deed dat vooral met eigen composities en enkele covers.
De nummers “Tones voor Joan’s Bones” van Chick Corea en “The Old Country” van Cannonball Adderley startten met erg subtiele, lyrische intro’s solo op piano. En meteen kon men volop genieten van het bijzondere klankspectrum van dit instrument, de warme diepe basklanken en de heldere, tinkelende tonen in het hogere register.
In “Umzingeli”, een compositie opgedragen aan zijn zoon, en ook in “Giant Steps” van Coltrane ging Ewout in ware hardbopstijl gedreven uit de bol.
Een absoluut hoogtepunt van de avond was het pakkende “K.J. Groove” een eerbetoon aan Keith Jarret. Een repetitieve basriff werd overspoeld met bluesy akkoordenreeksen en lyrische solo’s waarbij het obligate geneurie niet mocht ontbreken.
In “Enyaw”, een rustige ballad opgedragen aan het onlangs overleden jazzicoon Wayne Shorter, mocht de Rhodes nogmaals zijn warme klankkwaliteiten etaleren. Met het ritmisch complex opgebouwde nummer “Seven Steps to Heaven” kon Jesse Dockx zich als gedreven drummer volledig uitleven.
In het romantische, intieme “A Nightingale Sang in Berkeley Square” werd volop genoten van de subtiele melodische solo’s op Jef Mandervelds elektrische bas.
Met het “Blue like Sco” en het groovy, funky “Why don’t you” dreef een ontketende Ewout het concert op naar een absolute climax.
Een bijzonder concert met een boeiend, eigenzinnig repertoire.